måndag 2 juni 2008

För en gångs skull ett bra förslag från regeringen

Regeringen har gjort det svårt att vara förtidspensionär. Deras i förväg dåliga ekonomiska situation har blivit sämre. För många känns det omöjligt att återgå till sitt gamla arbete (det fanns ju en anledning till att man blev sjuk) men steget att omskola sig är också stort.
Att ta stora studielån som ska vara betalda innan 65 års ålder känns kanske inte så kul när man är mitt i livet, från 45 begränsas dessutom rätten till studiemedel. Efter 54 upphör den helt.

Därför tycker jag att regeringens nya förslag om att låta förtidspensionerade studera med bibehållen ersättning låter väldigt bra. Om bara detta tänk kunde sprida sig till långtidsarbetslösa. De har i många fall också behov av omskolning. Det behöver inte vara exakt samma modell för dem, men bra möjligheter för utbildning krävs.

Även ideellt arbete ska enligt förslaget vara fritt att utöva för en förtidspensionerad. Jättebra, när jag var arbetslös jobbade jag ideellt för att ha något att göra på dagarna och det är ett jättebra sätt att aktivera sig och komma ut och träffa folk. Dessutom är det just ideellt vilket gör att man själv känner kontroll över sin situation, det är ingen vansinnig aktivitet som någon myndighet har tvingat en till utan något man valt själv.

Egentligen är jag förvånad att regeringen lägger fram det förslaget. De brukar ju vara så pigga på att kritisera idén med medborgarlön utifrån att ingen skulle jobba om de inte behövde. Det är ju precis det detta förslag bygger på.
Kanske har regeringen tänkt ett steg till och tänker så småningom göra ideellt arbete obligatoriskt för dem som uppbär förtidspension. Det skulle vara borgerlig politik som man känner den.

Studier och jobb ska underlättas

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här kanske jag kan komma in utan att hamna i en "het debatt"..?
Kul att du tittade förbi mig. Dina inlägg har en klar journalistisk prägel. Tycker det jag läst hittills varit bra, men orkar inte "lägga mig i", det är för fint väder för det... ;-)

Själv är jag mer "flamsig", spretig på min blogg. På gott och ont, men vi bloggare ser så olika på våra bloggar.
Kommer att återkomma :-)
Ha en fin helg, med nationaldagsfirande mm.

Anne sa...

Tackar, kul att du tittade in! Dock fungerade inte länken till din blogg, så jag har inte stenkoll på vem du är, har varit in på ganska många olika bloggar på sista tiden...
Journalistisk prägel, tja, det finns ju dem som kör med ingress och hela konkarongen, jag upplever mig mest som en åsiktsspruta (på gott och ont). Men jag tar det som en komplimang, jag ville faktiskt bli journalist i min ungdom.
Om du läser bakåt i bloggen kommer du nog se att det "spretar" lite här och var även här... =)