måndag 23 juni 2008

Blanketter, blanketter

Jag hatar att fylla i blanketter. Vad är det som gör att så gott som alla blanketter är svåra att fylla i? Finns det en sorts blankettspråk som inte lärs ut i skolan? Utformas blanketter på ett visst sätt med vett och vilja för att förhindra att folk ska ansöka om saker?

Sitter just och försöker fylla i Inkomstredovisning för hushåll som ska skickas med när man ansöker om barnomsorg.
I förklaringarna på baksidan står det bland annat vad ett hushåll är. Om nu någon inte skulle veta det. Men blankettmakaren har inte lyckats definiera om Överskott i inkomstslaget näringsverksamhet är före eller efter egenavgifter. Jag ringde placeringsassistenten och frågade. Hon sade att jag skulle fråga min make, eftersom han i egenskap av företagare tydligen borde veta det.
Jag frågade maken. Han hade ingen aning.

Tycker att det borde vara efter egenavgifter. Bruttolönen räknas efter arbetsgivaravgifter, och det är ju samma sak. Annars är det diskriminering av företagare. Fast det skulle i och för sig inte heller vara första gången sådant förekommer.

Någon som vet?

Hatar blanketter. HATAR blanketter.

Inga kommentarer: