torsdag 29 maj 2008

Snart är vi kanske tre på linjen

Aftonbladet rapporterar om att riksdagen mest troligt kommer att klubba igenom beslutet att tillåta FRA (Försvarets radioanstalt) att tjuvlyssna och tjuvläsa våra telefonsamtal och vår datortrafik så fort den passerar Sveriges gränser.
Förslaget gick inte igenom för ett år sedan, men ska alltså tas upp igen.

Visst kan man resonera som så att har man bara rent mjöl i påsen så behöver man inte oroa sig. Förvisso. Men jag pratar i telefon med mina föräldrar ett par-tre gånger i veckan. Om jag säger "det budskapet slog ner som en bomb" eller "det var nån som sköt värsta bomben här på nyår" så kommer ordet "bomb" att sätta igång ett litet alarm någonstans i FRA:s elektroniska mojänger, och det är högst möjligt att någon lyssnar in sig på vårt samtal för att försäkra sig om att vi inte har något fuffens för oss. Vilket vi så klart inte har, men det känns ändå obehagligt.

Om jag pratar i telefon med någon vill jag inte hela tiden ha i bakhuvudet att det kan sitta någon och lyssna. Utan att man vet det. Hur ska jag kunna slappna av och prata på som vanligt?
Eller blir det som i Big Brother där de säger att man glömmer kamerorna efter ett tag?

Dessutom är det inte bara de som ringer över Sveriges gränser som drabbas, som sagt. Det rör även dem som skickar och tar emot gränsöverskridande datortrafik. Vilket i stort sett är alla, för även om du pratar på msn med din granne så går meddelandena via en amerikansk server. Alltså passerar de Sveriges gräns. Det samma gäller hotmail och gmail. Antagligen även denna blogg, när jag tänker efter.
Så det gäller att tänka på att inte skriva alldeles för snaskiga detaljer i mailet till killen eller tjejen och i samma mail beskriva denna/e som en "sexbomb". Eller nämna att sexet ni hade var "explosivt". Då sitter nämligen någon på FRA och läser utskriften av mailet inom kort.
Pinsamt. Och väldigt integritetskränkande.

Och eftersom jag är så pass konspiratoriskt lagd att jag misstänker att det här redan händer, och orden i detta inlägg antagligen har fått massor av alarm att börja tjuta, så vänder jag mig direkt till dig, anställd på FRA: läs ordentligt och ta åt er av kritiken. Är det inte löjligt att du ska läsa min blogg, jag som inte ens vet hur man hanterar en smällare?

Inga kommentarer: