måndag 19 maj 2008

Årligt återkommande sommarläsning

Sommaren närmar sig (ja, jag fortsätter styvnackat att hävda detta trots att det snöade i Umeå idag) och med den följer en lust hos mig att läsa. Dock inte vad som helst. Nej, jag är mycket konservativt lagd när det gäller sommarläsning. Jag slappar inte i hängmattan med en deckare (jag läser faktiskt inte deckare). Nej, det här är titlarna jag slår upp varje sommar:

- Sofies värld. Ibland tar jag mig igenom den, ibland ger jag upp när Sofie och hennes filosofilärare kommit till medeltiden. Men jag har i alla fall börjat läsa den varje sommar sedan jag var femton. Jag tror vid närmare eftertanke att jag läst ut den sammanlagt tre gånger. Jag är 28. You do the math.

- Sagan om ringen. I engelsk version. I sommar ska jag även läsa The Hobbit för att vara "up to date" när filmatiseringen börjar nere i Nya Zeeland.

- DaVinci-koden. Den är det senaste tillskottet. Förra sommaren missade jag att läsa den på grund av amningsdimma, men i sommar ska det bli av, och därför inkluderar jag den i listan.

Inga kommentarer: