måndag 21 april 2008

Andreas Lundstedt nekad visum till USA

Blir arg när jag läser att Alcazar måste ställa in sin spelning i New York eftersom Andreas Lundstedt inte blivit beviljad visum. Skäl: han är HIV-positiv.
Att ett land inte vill få in smittsamma virus innanför sina gränser kan jag förstå. Men man måste ju skilja på virus och virus. Att personer med fågelinfluenza eller ebola nekas inträde kan jag absolut förstå. Men HIV? Visserligen ett dödligt virus, men det smittar inte precis hur som helst.
Om jag har vinterkräksjukan tar jag det inte personligt om jag inte blir insläppt överallt precis hur som helst. Men att säga till någon som har HIV att de inte får komma in i landet på grund av att man värnar om sina medborgares säkerhet är en förolämpning. Det är att säga till den personen att man tror att han/hon kommer att ha oskyddat sex, fullt medveten om att partnern riskerar att smittas.
Ytterst ser jag det som ett tecken på att USA fortfarande ligger långt efter när det gäller attityd mot homosexuella. Det är sorgligt men inte det minsta överraskande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr så är det ju inte enbart emot homosexuella. Ingen HIV-positiv får resa in i landet. Fast det kommer jag göra ändå. De kollar inte hur som helst, och risken att de tar en ung, svensk, blond tjej verkar vara ganska otroligt. Så fuck dom där reglerna, jag ska dit! Men nu törs jag inte prata så öppet med folk, och absolut inte prata i media, för tänk om storebror USA snappar upp det tills att jag ska åka dit...Oops

//"Felicia" 18 år