lördag 26 april 2008

Kondom på, bums

Läser att tonårskillar i större utsträckning än tidigare tycker att det är tjejens ansvar att inte bli med barn. Könssjukdomar ses inte som ett hot och en oönskad graviditet kan lösas med abort.
Jag vill börja med att säga att jag inte moraliserar över tonåringar som har sex, det får de gärna ha om båda känner sig mogna för det och vill ha det. Men är man mogen nog för sex är man också mogen nog att föreslå för sin partner att kondomen ska på.

Kondom är och förblir det enda skyddet mot både oönskad graviditet och könssjukdomar. HIV ökar i Sverige sedan några år tillbaka. HIV kan man visserligen leva länge med idag, men det kan inte botas med antibiotika. Klamydia som inte upptäcks kan man bli steril av. Kondylom kan ge cellförändringar i livmoderhalsen. De flesta könssjukdomar innebär besvär och obehag av varierande grad. Så varför utsätta sig för risken?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Kul att se fler Björnström på nätet! Mina föräldrar är från Övertorneå, har vi några kopplingar? :)

/Martin

Anne sa...

Jag är ingift Björnström, men min man är släkt med Björnströmmarna i Kiruna-trakten.
Jag har släktforskat en del, och det verkar som att alla Björnström i Norrnotten har gemensamma rötter långt bak i tiden.