måndag 28 april 2008

The Hobbit är på benen

Äntligen goda nyheter i Tolkien-sfären! Det verkar som att the Hobbit äntligen blir av efter stämningar om rättigheter och pengar hotat stoppa projektet.
Peter Jackson kan tyvärr inte regissera den här gången men kommer att vara "executive producer" tillsammans med sin fru Fran Walsh. Regin kommer Guillermo del Toro att stå för. Jag har inte sett några av hans filmer, men fan-communityn verkar nöjda med valet så då är jag också det.

Theonering.net har gjort en intervju med del Toro, och det verkar verkligen mycket lovande. Han säger att för de båda skådespelarna från Sagan om ringen-trilogin Ian McKellen (Gandalf) och Andy Serkis (Gollum) återstår i princip bara att skriva under kontraktet för att reprisera sina roller. Howard Shore ska göra musiken, Richard Taylor och hans Weta Workshop kommer att göra rekvisitan, Weta digital att göra effekterna. John Howe och Alan Lee ska återigen designa Middle Earth.
Jag får nästan en tår i ögonvrån när jag läser att förberedelserna snart är under full gång nere i Nya Zeeland, Hobbiton ska återfå sin grönska i en så exakt replika av de tidigare filmerna som möjligt.

Nu följer en mycket spännande väntan för oss Tolkien-fantaster. Nedräkningen till december 2010 har börjat.

Här är för övrigt mitt förstahandsval som Bilbo (för Ian Holm är ju - trots sin storhet som skådespelare - något för gammal):


Martin Freeman (obs! bilden är ett montage)

Inga kommentarer: