torsdag 24 april 2008

Kulturfyran: film

Hoppar på Kulturfyran denna vecka eftersom den handlar om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat: film.

1. Är det någon film som går på bio nu som lockar dig, som du vill se på bio och inte väntar tills den släpps på dvd?

Egentligen inte. No country for old men har jag redan sett. De enda filmerna som går just nu som jag känner sug att se är 21 och Varg. Dem kan jag vänta på, känns det som.

2. Besökarna sviker biosalongerna, bland annat på grund av fildelningen, hävdas från vissa håll. Snart kommer biografer som visar film med 3D-teknik. Vad tror du? Kommer besökarna tillbaka till salongerna när filmerna visas i 3Dteknik.
Nja. Jag funderar över själva tekniken. "Kitchen-sink-drama" vinner nog inte så mycket på att vara i 3D, tror jag. Det blir nog i första hand storfilmer som presenteras i denna teknik. De kan säkert dra folk.
Jag tror att dagens biopublik är "sagan om ringen-skadad". Man tycker inte längre att det är värt att gå på bio om det inte är maffigt. Något man inte kan få hemma. 3D kan vara ett sätt att ge publiken detta.

3. Kärlek i kolerans tid fick bottenbetyg av SVT:s filmrecensent. Vilken film är den sämsta du sett?

Förutom självklarheter som It happened at Lakewood Manor och Starflight: The plane that couldn't land, så hör jag till dem som inte alls tycker att Eyes wide shut är något mästerverk.

4. Vad gör en film dålig?

Att den inte är trovärdig. Och med det menar jag inte orealistisk (jag är ett stort fan av äventyrsfilmer och fantasy) utan att den är dåligt gjord, att replikerna verkar lästa innantill, att skådespelarna spelar över. Alltså resultatet av en dålig regissör. Klichéartad handling. Eller som i exemplet eyes wide shut - handlingen ska vara så "smart" att folk (ja, i alla fall inte jag) inte förstår budskapet.

1 kommentar:

Din vän sa...

Jag har också svårt att se storheten i Eyes wide shut.
RS
kulturbloggen.com