tisdag 22 april 2008

Posten har klantat till det - igen

Säg den som inte har en helt otrolig historia om något dumt posten har gjort. Min personliga favorit är när en bekant till mina föräldrar skickade en gjutjärnspanna som var i två delar när den kom fram.

Idag fylldes mitt förråd av smaskiga posten-historier på ytterligare en gång. I brevlådan ligger en lapp, på vilken det står "Vi har sökt Er för utlämning av detta DPD företagspaket/PALL.ETT. Ni kan hämta det på Ert företagscenter/vår terminal eller ringa oss om ny hemkörning mot avgift. Liggetid för DPD företagspaket/PALL.ETT. är 14 dagar."
Under texten finns ett fält för telefonnumret man kan ringa, men det är tomt. Däremot står det att jag kan hämta mitt paket på Umestans företagscenter.

Nu är det lustiga att jag var hemma exakt hela gårdagen, den som uppmärksamt följt bloggen vet att jag spenderade dagen på soffan med migrän.

Jag kollar genast upp telefonnumret till Umestans postcenter och ringer dit. En karl vid namn Anders svarar.
Jag berättar om lappen i brevlådan och frågar exakt när de säger sig ha plingat på min dörr. Svaret blir vid tretiden på eftermiddagen. Jag meddelar att något inte stämmer, eftersom det bestämt inte ringt på då.

Anders tycker det hela är lite mystiskt. Han letar reda på paketet. Ja, det är försett med en lapp om att mottagaren inte varit hemma. Hmm.
Jaha, hur blir det nu med mitt paket? undrar jag. Ska ni köra ut det, eller?
Nja, jag kan inte ordna det härifrån, svarar Anders, men du kan prova ringa poståkeriet.

Jag tackar Anders för hjälpen och ringer numret jag fått av honom. Varpå jag hamnar på Postens logistikcenter.
Efter diverse knapptryckningar hamnar jag hos en tjej med trevlig röst. Jag förklarar min situation. Hon beklagar det skedda. Det här är ju inte rätt någonstans. Så får man ju inte göra. Nej. Nej, absolut inte. "Jag ska lämna en lapp om det här på min chefs bord nu på en gång" säger tjejen med trevlig röst. "Så ska vi åtgärda det här i framtiden".
Jag, som personligen är mest intresserad av mitt pakets närmaste framtid, försöker få ur henne något konkret. När de tänker köra ut mitt paket, på riktigt den här gången, till exempel. Men där tar det tvärstopp. Jag måste åka och hämta mitt paket själv. På Umestan.

"Men det ska ju köras ut?" försöker jag, vid det här laget smått frustrerad. "Det står på eran hemsida att ni varit här igår på eftermiddagen med mitt paket, men det har ni ju inte..."
"Brukar du ofta gå in på våran hemsida?" avbryter tjejen med röst som övergått från trevlig till äckligt lismande.
"Njaa, men alltså, det jag menar är..."
"Tycker du den fungerar bra? Är det lätt att få information och följa sina paket? Använder du dig hellre av vår internetsida än av vårt telefonnummer med automatisk talsvar?"
"Den är väl bra bortsett från att det som står på den inte stämmer. Men hur ska vi göra med mitt paket? Ni var ju inte här fast ni sade att ni var det?"
"Jag kan skriva det på lappen till chefen också, om du vill. Hur var det det stod? Mottagaren har ej..."

Efter många om och men får jag fram att tjejen med trevlig röst inte kan hjälpa mig, hon kan bara lämna in en form för klagomål över det skedda. Och hänvisa mig till poståkeriet.
"Men det var ju dit jag skulle ringa när jag ringde till dig?" undrar jag förvirrat. Nej, jag ska ringa ett annat nummer. Tjejen och hennes kollegor håller bara koll på försändelserna, de kan inte få dem utkörda hur som helst.

Jag lägger på, ringer ett tredje nummer. Får välja mellan "boka tid för hämtning/lämning av försändelse", "söka paket" eller "söka pall". Jag väljer att söka paket. Och hamnar åter igen på postens logistikcenter.
Blir kopplad till avdelningen privatförsändelser. Förklarar mitt ärende och frågar om jag kommit rätt? "Ringer du som privatperson eller företag?"."Privatperson"."Då kopplar jag dig till den avdelningen".
Eh, déjà vu?

Nu får jag en medelålders dam på tråden.
"Jag måste bara kolla så jag pratar med rätt person. Jag har frågor om utkörningen av mitt paket och söker poståkeriet."
"Ja."
"Så jag ringde 0771-XXXXXX."
"Ja, det är numret till poståkeriet."
"Där du jobbar?"
"Nej."
"Men jag fick veta att det var det numret jag skulle ringa?"
"Ja, det är de på 0771-numret som har hand om sånt."
"Ja, jag ringde det numret, och hamnade hos dig!"
"Nej, det är dem du ska ringa. 0771-XXXXXX."

Jag inser att vi går i cirklar. Avslutar samtalet, ringer samma nummer igen för att kolla om det finns något "eller stanna kvar för att få tala med telefonist-alternativ", men icke.

Ringer tillbaka till Umestans företagscenter. Får tala med Anders igen. Förklarar kortfattat alla turer.
Nu tar det fyr i Anders. "Nänujävlar!" utbrister han. "De ska fan fixa det! Jag ska ringa dem. Jag ringer dig sen."

Tre minuter senare ringer Anders. Han låter omåttligt belåten.
"De säger att det blev ett misstag. De kör ut paketet till dig i morgon."

Tack Anders.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahahaha bra! Då vet jag ungefär vad jag har att göra med imorgon då dom har ´´fuskat´´ med min leverans med!

Tack för en trevlig läs-stund!

/Adam