torsdag 17 april 2008

Dagens VAAA???!!!

Jag kan ondgöra mig länge och väl över sjuka kroppsideal är och hur svårt de gör det att vara kvinna, för att inte tala om att uppfostra en blivande kvinna. Jag applåderar Spaniens och Frankrikes initiativ att förbjuda underviktiga modeller på catwalken, jag älskar Doves campaign for real beauty och Jamie Lee Curtis tilltag för ett par år sedan.
Så där, nu vet ni min inställning. Då förstår ni kanske hur jag reagerar när jag läser att det nu kommit en barnbok - My beautiful mommy - som på ett "pedagogiskt" vis ska förklara för barn varför mamma behöver fixa näsan, förstora tuttarna och fettsuga magen. Att det inte är farligt när mamma måste åka till sjukhuset och kommer hem med bandage. Föga förvånande är boken skriven av en plastikkirurg.

Jag tror inte mina öron. Jag som funderar mig gråhårig över hur jag ska förklara för min dotter att jag rakar benen, jag som bestämt mig för att jag aldrig aldrig aldrig ska stå och klaga över min stora rumpa framför spegeln när hon hör.
Jag skulle vilja skriva en bok för mammor som överväger att köpa My beautiful mommy. Den ska heta My naturally beautiful body, och på ett enkelt sätt förklara varför kroppen vid fyrtio inte längre ser ut som den gjorde när man var tjugo och att det inte är farligt med potatisnäsa, hängbröst, celluliter eller en liten valk ovanför byxlinningen.

Inga kommentarer: