måndag 28 april 2008

Från fler vuxenpoäng till Bob Dylan

Här om dagen berättade jag om mina nya källor till vuxenpoäng, och nu kommer ett nytt erkännande: Jag brukar köpa Aftonbladet på helgerna för att få med bilagan Härligt hemma. Mest för korsordens skull - faktiskt - men det händer att jag ögnar igenom artiklarna också. Längst bak i tidningen krönikerar Lasse Anrell. Och längst ner i hans krönika föll mina ögon på det här lilla guldkornet (jag har inte lyckats hitta det i nätupplagan så jag citerar):

Min absoluta favorit i min ålder är Bob Dylan - alla rebellers moder. Inte för att han gjort ungefär femhundraelva av världens genom tiderna bästa låtar, utan för att han åker omkring i sin lilla hemstad i en gul stadsjeep med dekalen "Världens Bästa Farfar" i bakrutan. Bob Dylan. Bob-Fucking-Dylan.
Det var Cate Blanchett som berättade det. Mäktigt. Jag kan gärna ta att jag är världens näst bästa farfar om Dylan är den bästa.
Och om Cate Blanchett berättar om det.
Det visar att det finns en särskild plats i himlen - och på jorden - för avslappnade rebeller som bottnar i sin ålder.
Kanske skulle köpa någon form för klädmärke eller pin till min pappa med texten "världens bästa morfar". Den positionen verkar ju fortfarande vara ledig. Jag är övertygad om att han skulle bära den med stolthet.


Herr Dylan och Herr Møller Jensen - bäst på var sitt område

1 kommentar:

Anonym sa...

Det syns att han är din pappa. Din pappa alltså, inte Bob Dylan.