onsdag 16 april 2008

Farliga vitaminer

Läser att vitaminpiller innehållande vitamin A, E och betakaroten är farliga för hälsan. Som tur är gäller det bara dessa vitaminer i pillerform och inte i "riktiga" grönsaker, för annars hade vi ju fått sluta med morötter på en gång, till exempel.

Jag äter själv inga vitamintillskott numera, däremot åt vi det när jag var liten eftersom jag är uppväxt norr om polcirkeln och min kära mor ansåg att jag inte fick tillräckligt med solljus. Jag är av åsikten att naturligast allt som oftast är bäst, och dessutom är det trevligare att äta lite grönt än knapra piller.

Att få vitaminbrist är dessutom ganska svårt, kan jag tala om. Jag var fruktansvärt stressad och trött för några år sedan, och min läkare gjorde en massa olika tester för att utesluta olika orsaker, till exempel vitaminbrist. Jag blev en smula orolig eftersom jag var student med dåligt leverne. På sin höjd lite gurka och tomat på frukostmackan och en banan till mellanmål. Men det visade sig att mina värden var helt okej.

För övrigt tycker jag inte folk ska få dödsångest över sina piller. Det är inte förrän man överskrider sitt RDI rejält under lång tid som det blir farligt, och så är det ju med allt. Man kan till och med dö av att dricka vatten i för stora mängder. Jag känner att jag börjar bli mätt på larmrapporter, jag orkar inte riktigt bry mig längre.

Vitaminpiller farliga för hälsan

Inga kommentarer: