onsdag 23 april 2008

Fördomar

Jag är en sådan person som är medveten om att jag har fördomar, men när jag kommer på mig själv med att tänka fördomsfullt blir jag arg. Jag gör mitt bästa för att arbeta bort mina fördomar, eftersom jag ser dem som brister.
På grund av min egen inställning har jag svårt för att förstå människor som i publika sammanhang skyltar med sina fördomar, som den före detta Juventus-tränaren Luciano Moggi. Han säger att han aldrig skulle värva en bög till sitt lag.

Jag blir så less. Jag var på en föreläsning om HBT en gång (HBT=Homo-Bi-Trans). Föreläsaren var en av mina dåvarande lärare och när han berättade att han själv var homosexuell blev jag förvånad. Han hade aldrig sagt något om det inför klassen och jag hade inte anat det. Hur som helst belyser det väl vad han senare under föreläsningen tryckte på: Det behöver inte synas på en person att denne är homosexuell.

Han berättade att han jobbat på RFSL och suttit med i samtalsgrupper med unga homosexuella killar som ännu inte kommit ut. I de grupperna fanns superfjollan med ögonskugga, och där fanns hockeykillen med snus under läppen. Och allt däremellan. Många säger "men det syns ju på dem att de är gay", för de tänker på mycket feminina gay-killar eller manhaftiga gay-tjejer. Men de glömmer bort att bara för att det finns fjollor så behöver det inte betyda att det är den enda typen. Jag känner både bögar och flator som man aldrig skulle ha kunnat gissa rätt sexuell läggning på, om man gick efter utseendet. Och så känner jag bögar och flator där du aldrig hade kunnat ta miste.

Utifrån Luciano Moggis uttalande förstår jag att han ogillar bögar. Han skulle inte vilja ha dem i sitt lag, eller om man går till pudelns kärna, i sitt omklädningsrum. Men jag tror Luciano Moggi är en sådan person som tror sig kunna se på en person om denne är gay. Han kan mycket väl ha haft bögar i sitt lag redan. Jag hoppas att han har haft det, jag hoppas att bögar trots det ogästvänliga klimat de utsätts för inom idrottsvärlden ändå orkar leva ut sin dröm och ta sig till elitnivå. Jag hoppas elitidrottande bögar vågar komma ut ur garderoben.

Jag hoppas också att idrottscoacher på alla nivåer tänker en extra gång innan de drar ett bögskämt eller säger något nedvärderande om homosexuella; det syns inte nödvändigtvis på dina spelare vilken sexuell läggning de har, du kan ha en, två, flera i ditt lag. Se till att de stannar.

Inga kommentarer: