tisdag 18 mars 2008

Bloggvärlden är allt bra konstig

Idag har jag inte skrivit ett enda inlägg förrän nu, ändå har jag det tredje största antalet besökare per dag sedan jag började. Märkligt.

När vi ändå talar om märkliga bloggfenomen, läste artiklarna om modebloggar och deras reklamintäkter i Aftonbladet:
Bloggar som bryter mot lagen
Tjejerna som har miljoner skäl att blogga
Den svenska bloggvärlden hotad av modebloggare
Trendsättare och reklampelare

Dessa knappt myndiga tjejer drar in miljoner på smygreklam i sina bloggar. Nu är jag inte alls intresserad av mode och smink och har därför bara varit in på dessa bloggar någon enstaka gång för att se vad de handlar om eftersom de är så populära.
Det verkar ju dock finnas många som har just de intressena och läser bloggarna för att få tips om nya produkter och trender, men då blir det ju också desto mer missvisande om bloggaren visar upp produkter för att hon får betalt för det och inte bara för att hon tycker de är bra. Jag tycker att förslaget om att det ska tydliggöras är bra.

De som säger sig veta vad man ska göra för att tjäna pengar på sin blogg säger bland annat att man ska nischa sig. Det tror jag säkert är bra, det finns ju framgångsrika bloggar som senare getts ut bearbetade i bokform, t.ex. Hemliga pappan som handlar om ett speciellt ämne.
Jag känner mig dock inte så lockad av att nischa min blogg. Min blogg är som min dagbok utan de smaskigaste detaljerna och innehåller således anteckningar kring det mesta i mitt liv (förutom mitt jobb eftersom jag har tystnadsplikt) och mitt liv är inte nischat. Mitt liv är som jag tycker ett liv ska vara, det innehåller lite allt möjligt. Många olika intressen, åsikter, tankar och funderingar, händelser, glädjeämnen och sorger.

Jag kommer nog aldrig att bli rik på min blogg. Å andra sidan tror jag att den på så vis ger mig mer på andra plan.

Inga kommentarer: