torsdag 13 mars 2008

Föga förvånande

Läser här att AP-fonderna investerar i företag som tillverkar klusterbomber. Att de överhuvudtaget får tillverkas längre övergår mitt förstånd, man får hoppas att den internationella konferensen i Dublin i maj leder till ett slut på det.
Jag har mina pensionspengar i AP-fonden. Jag har inte orkat sätta mig in i vilka fonder som finns, och även om jag skulle veta det, hur ska jag veta vilka som är värda att satsa sina pengar i?
De ska gå bra, de ska ha låga avgifter, det ska inte vara för låga risker, inte för höga risker. Bara att läsa råden kring vad man ska tänka på innan man väljer får mig att trycka händerna mot öronen och skrika "lalalala". Sen "glömmer" jag att jag har pensionspengar att placera och låter dem sköta sig själva.
Det skulle jag visst aldrig ha gjort, för nu går de till Lockheed Martin. Det är fruktansvärt, jag vill absolut inte sponsra sådana företag, pacifist som jag är. Men kommer det att få mig att slita min stora ända ur vagnen och byta fonder? Tveksamt. Det är fortfarande alldeles för svårt.

Men är jag förvånad över att det är så här det ligger till? Nej, inte det minsta. Det här är Sveriges dubbelmoral i högform. Vi ska enligt grundlag inte handla med krigförande länder, men har det avbrutit våra avtal med USA:s krigsindustri? Nä. Sverige sålde vapen till både Iran och Irak när de krigade mot varann. Listan är lång över länder där svenska minor ännu ligger odetonerade, i väntan på en oskyldig barnfot.
Ändå påstår sig Sverige stå för fred och frihet. Vi stoltserar med vår alliansfrihet, att vi inte haft krig på vår mark på si och så många år. Det är bara snack. Så nej, jag är inte alls förvånad.

Så klart har Norges pensionsfonder inte gjort såna hör placeringar. Norge är ett bättre land än Sverige på alla sätt. De har högre löner, bättre regering, fräsigare nobelfest och är dessutom Slartibartfasts
stolthet.

Inga kommentarer: