tisdag 11 mars 2008

Tack livsmedelsverket del 2

Rekommendationerna för alkoholintag under amning ska ändras, kan man läsa i Aftonbladet.
Vilket ståhej det blev kring den här nyheten!
Skrev lite om det igår men känner att jag har mer att säga om saken. Har läst på lite olika bloggar och vad som förvånar mig är att det finns folk som tror att livsmedelsverket ändrar sina rekommendationer för att mammor vill dricka vin, inte för att de kommit fram till att det inte är farligt.
Rekommendationen ändras för att nya forskningsrön framkommit. Så enkelt är det. Inte för att vinlängtande mammor har skrivit protestlistor.

Blir så otroligt trött på alla moralpaniker som genast utropar "men det här är inget bra, för här i Sverige kan vi inte dricka med måtta". Dra inte mig över er kam tack. Jag kan faktiskt dricka med måtta och jag vet många andra som kan det också. Under min amning drack jag som mest två lättöl till fredagsmiddagen, förutom tillfället som jag nämner i mitt tidigare inlägg när jag drack ett glas mellanöl på ett bröllop. Och fick arga blickar för det.

Vi måttodrickare längtar inte efter dessa nya rekommendationer för att vi vill supa skallen av oss, utan för att vi just vill kunna ta ett glas vin på vår bästa väns bröllop utan att för den skull bli anklagade för att droga våra barn.

Några kritiker menar att det handlar om att man ska kunna ta hand om sitt barn. Om man nu vet med sig att man blir så påverkad av ett-två glas vin så kanske man ska överväga att avstå, alternativt så får pappan vara nykter och ta hand om barnet. Och om det nu är detta som är kruxet så borde ju rekommendationerna för det första röra båda föräldrarna och dessutom sträcka sig över hela barnets uppväxt.

Pappan glöms faktiskt ofta bort när det handlar om alkohol under graviditet och amning. När jag var gravid tyckte jag att det var alldeles rimligt att min man avstod från att dricka under de sista sex veckorna av graviditeten. Det kan faktiskt hända att förlossningen börjar, och då vill jag ha en nykter och alert make i förlossningsrummet. Detta tycker jag det borde finnas en allmän rekommendation om.

Inga kommentarer: