fredag 7 mars 2008

Moderata ulvar i fårakläder

Att moderaternas försök att förändra sin framtoning och göra klassiska vänsterfrågor till sina var framgångsrikt i förra valet vet vi. Frågan är om det fungerar en gång till. Nu vet folk vad alliansens politik egentligen handlar om, det är fortfarande klassisk moderat politik som leder till ökade klyftor.
Vad som aldrig upphör att förvåna mig är folks förmåga, ja till och med vilja, att duperas. Det är väl klart som korvspad att ett Moderaterna som kallar sig arbetsparti aldrig blir som ett sossarna utan Göran Persson. Folk klagar över regeringens politik och regeringen svarar att de bara genomför sina vallöften. Och i de flesta fall är det ju sant. Ändå reagerar folk som om de aldrig hade hört talas om dessa förslag.

Jag röstade inte på alliansen, jag läste deras valmanifest och jag var genast övertygad över att den här politiken kunde inte jag ställa upp på.
Informerar sig inte folk när de väljer parti? Särskilt när man ska byta sedan sist? Det var ju tydligen många socialdemokrater som röstade på alliansen, kollade de inte upp vad det var de röstade fram innan? Snacka om att köpa grisen i säcken?

Men hur blir det då nästa val? Nu
säger moderaterna
att det blir välfärden som blir nästa vals stora fråga. De vill spela på "motståndarnas planhalva". Min första tanke är att nu måste ju valet bli "a piece of cake" för sossarna, alliansens favoritsysselsättning sedan de valdes har varit att montera ner vårt gemensamma välfärdssystem, det här måste ju folk genomskåda, även de lättlurade jävlarna. Men man ska aldrig ropa hej, som det sägs. Alliansen har sina pr-experter och sina konsulter och sina talskrivare. De kan säkert komma valsande med vårdpeng och privata alternativ och få det att låta som lösningen på allt.
Jag hoppas bara att svenska folket inte låter sig luras igen. Läs det finstilta den här gången!

Inga kommentarer: