tisdag 11 mars 2008

Tack livsmedelsverket

I Aftonbladet och DN kan man läsa att rekommendationerna vad gäller ammande mammor nu ska ändras. Från nolltolerans ska det nu vara okej med ett till två glas vin en till två gånger i veckan vid amning. Vid graviditet ska förstås fortfarande råda total frånrådan från alkohol.

Jag kan förstå de som kritiserar förslaget, de som är rädda för att ammande mammor ska dricka för mycket, att fler barn ska växa upp med missbrukande föräldrar. Men jag tror att de mammor som överskrider rekommendationerna hade gjort det ändå, för de bryr sig inte om att kolla rekommendationer överhuvudtaget.

För oss andra är detta däremot ett lysande förslag, tycker jag. På sajten familjeliv diskuterades detta vilt en gång, och en mamma berättade att hon hade roat sig med att räkna ut hur mycket alkohol som går ut i mjölken om man dricker ett stort glas vin. Det motsvarade ett kryddmått lättöl. Alltså inte ett kryddmått alkohol, utan ett kryddmått mjölk med 2,1% alkohol. Det är väldigt, väldigt lite. Att professorn i barnmedicin som nämns i artikeln inte har kunnat se att det påverkade barnet förvånar mig alltså inte alls.

Jag tror att felet många gör är att de blandar ihop alkohol under amning med alkohol under graviditet. Under graviditeten får barnet samma promille som mamman, eftersom de delar blod. Under amning får bröstmjölken samma promille som mamman. Barnet dricker alltså något som innehåller kanske 0,02 promille (eller vad man nu kan tänkas få av ett glas vin) alkohol. Det är mindre än alkoholhalten i filmjölk.

Jag tror att den gamla rekommendationen fanns inte så mycket för att det skulle vara skadligt för barnet att få i sig denna pyttelilla mängd alkohol, utan för att man vill undvika att berusade människor har ansvar för barn. Men att säga att en sak är farlig bara för att något annat relaterat är farligt blir jättefel.
Det blir som de som säger att microvågsugnar är farliga med motivet att man oftast tillagar onyttig mat i microvågsugnar. Det är ju inte själva micron som korkar igen blodkärlen så varför skrämma upp folk av fel anledning? Varför skuldbelägga kvinnor som tar ett glas vin en gång i månaden medan de ammar sina barn bara för att det finns kvinnor som dricker tre flaskor vin och sedan gör samma sak?

För alla oss som tänker på vad vi stoppar i oss under graviditet och amning och som aldrig skulle drömma om att äta eller dricka något som skulle skada våra barn men som samtidigt har ett sunt förnuft är denna nya rekommendation jättebra.
Nu slipper jag råka ut för situationer som på bröllopet jag var på förra sommaren, där jag drack ett litet glas mellanöl till maten och sedan gick iväg och ammade min dotter. Sällan har jag fått så giftiga blickar som från en av kvinnorna längre ner efter bordet.

Den gamla rekommendationen får det ju verkligen att låta som att dricka under amning är det samma som att hälla sprit i nappflaskan (jag vet folk som säger så på fullaste allvar), så det var ju inte så konstigt att man fick arga blickar. Nästa gång har jag stora, starka livsmedelsverket på min sida. Skönt.

Inga kommentarer: