onsdag 19 mars 2008

Tragedin i Arboga

Jag har läst ett par artiklar om de hemska barnamorden i Arboga. Nu orkar jag inte läsa mer, har blivit så känslig när det gäller barn sedan jag själv blev förälder, börjar bara gråta.
Jag tycker man läser om sånt här allt för ofta. Små barn som far illa, som misshandlas, mördas, kidnappas. Större barn som drogas och våldtas.

Hur fungerar man som människa om man kan sticka en kniv i ett litet barn? Det är så klart lika hemskt att göra det mot en vuxen, men på något sätt är det svårare att förstå våld mot ett barn som ju är så försvarslöst.
Vi är programmerade att beskydda barn, även andra än våra egna. Ett barnskrik ligger precis på den frekvensen som gör att en vuxen inte kan ignorera ljudet. Jag tror det är därför det är så svårt att förstå sådana här dåd, det går emot alla naturliga instinkter.

Jag tänker på den stackars mamman.

Aftonbladet:
Två barn mördade - pappan anhållen
"Hon har mycket svåra skador"
Hade hittat drömhuset
Kristelefon har öppnat

Inga kommentarer: