onsdag 19 mars 2008

Cellförändringsprov

Nej, det här är ingen ingående beskrivning av mitt senaste gynbesök, sånt håller jag helst för mig själv. Det handlar i stället om den här artikeln i Aftonbladet, där det står att många struntar i att gå på sina cellprovskontroller.
Jag har svårt att förstå varför. Det gör inte ont, det är inte speciellt dyrt (i Västerbotten är det gratis mellan 23 och 28 års ålder, annars 100 kronor) och det handlar faktist om att kolla så man inte har begynnande cancer i sina fortplantningsorgan.

Jag skulle hemskt gärna gå och ta ett prov, men landstinget verkar inte lika angelägna. Till första kontrollen, vid 23, blev jag inte ens kallad.
Andra gången, vid 26 var jag gravid. Skulle kallas igen 2007. Det blev jag inte. Detta kanske är förklaringen till de klena siffrorna i artikeln?

Inga kommentarer: