tisdag 25 mars 2008

Inkomstprövat barnbidrag

Nu har Maud Olofsson kommit med ett förslag om att inkomstpröva barnbidraget. Har man en lön på över 20.000 i månaden ska man inte få något bidrag alls. Jag antar att de med lägre inkomster får mer pengar ju lägre inkomst de har.

Detta är enligt mitt tycke ett i grunden bra förslag för att komma från alliansen. Här har vi faktiskt bidragstagare som inte behöver sitt bidrag. Men jag tycker gränsen är satt för lågt. 20.000 är faktiskt inte så högt (och det kommer från mig som har betydligt lägre lön än så), i alla fall inte om man är ensamstående.
Är man två däremot och har en sammanlagd inkomst på 40.000 före skatt så kan jag tycka att man borde klara sig även utan den tusenlappen.
Men hur blir det när man har flera barn då? Då måste rimligen gränsen höjas? Eller ska vi på försäkringskassemanér nekas bidrag ändå med hänvisning till att situationen är "självförvållad"?

Jag ögnade igenom några av bloggkommentarerna till förslaget, och det fanns faktiskt några gnällspikar som tyckte att det här var att straffa de duktiga höginkomsttagarna som kämpat så hårt. Jag straffar hellre höginkomsttagare än sjukpensionärer som också kämpat hårt, så hårt att de kämpat sönder sig själva.

Men är det inte märkligt, precis som
Jinge skriver, att det är näringsministern och inte socialministern som kommer med förslaget? Fnurra på tråden?

Inget barnbidrag om du tjänar 20.000
Maud Olofsson vill dra in barnbidraget för höginkomsttagare
Socialdemokraterna sågar Maud Olofssons förslag
Moderaterna gör tummen ner för Maud Olofssons förslag
Olofsson vill se över barnbidraget

Inga kommentarer: