onsdag 12 mars 2008

Jag slapp språktest och medbrogarkontrakt.

Jag blev svensk medborgare för åtta år sedan. Då fanns det inga förslag till språktest och medborgarkontrakt, som folkpartiet aviserade i dagarna.
Jag borde ha klarat både språktestet och fått högsta betyg på medborgarkursen. Det finns i och för sig inga betyg med i förslaget, men man känner väl sitt folkparti. Dock skulle det ha känts en smula löjligt.

Jag hade femma i svenska när jag gick ut nian, MVG i svenska A, VG i svenska B, VG i svenska C. Jag har gått gymnasiets samhällsvetenskapliga program, jag borde känna till hur det svenska samhället fungerar. Och inte nog med alla dessa väl dokumenterade och betygsatta (inget flum här) kunskaper:

Jag har dessutom bott i Sverige i hela mitt liv
.

Mina föräldrar kommer från ett så språkligt och kulturellt annorlunda land som Danmark. Skulle jag ändå ha varit tvungen att göra tester? Gå kurser? Vilket spill av resurser det hade varit. Och vilket spill av min tid. Jag är glad att jag hann bli svensk innan det här infördes.

Inga kommentarer: