torsdag 6 mars 2008

Ett tornedalskt land!

Läser med förtjusning på Aftonbladet att Pajala och Kolari vill slå ihop sig och bilda ett eget land. Som tornedaling i exil förväntar jag mig om inte automatiskt medborgarskap så i alla fall livstidsvisum, trots att jag inte talar meänkieli (som förstås blir landets officiella språk).

Jag har länge tyckt att det här med att bilda ett eget land är fascinerande. Man kan liksom börja om från scratch och göra saker lite som man vill. Lite grann som
Sealand, fast efter vad jag har hört använder de mest sin frihet till att skicka skräpmail lagligt. Jag hoppas att Pajala/Kolari förvaltar sina möjligheter bättre.

Funderar över det potentiella landets politiska styre. Pajala är en av få kommunerna i Sverige som för mindre än tio år sedan hade en representant för SKP (Sveriges kommunistiska parti) i kommunfullmäktige. Han är inte längre invald, men Vänsterpartiet har fler ledamöter än de borgerliga partierna tillsammans och tillsammans med sossarna har de 2/3 av
fullmäktigeförsamlingen
.
Jag ser framför mig Bengt Niska som den nye Hugo Chavez, ledare för lilleputtlandet som sitter på sina små, men värdefulla naturtillgångar, som i sann vänsteranda sedan förstås nationaliseras, och innan vi vet ordet av har det upprättats handelsembargo och USA bestämmer att Kolapaj är en skurkstat av värsta sort.

Inga kommentarer: