tisdag 11 mars 2008

Trip down memory lane

Har blivit utmanad av Josefine. Utmaningen går ut på att berätta vad man gjorde för 5,10,15,20 och 25 år sedan.

För 5 år sedan, 2003 går jag lärarutbildningen vid Umeå universitet. Min mormor dör i januari. Missar en omtenta på grund av begravning i Danmark och får bråka som fan för att få göra den vid annat tillfälle. Ser Sagan om konungens återkomst fyra gånger på bio i december.

För 10 år sedan, 1998 bor jag i Pajala och går 2:an-3:an på gymnasiet. Flyttar ihop och förlovar mig med min nuvarande man. Skolkar och festar alldeles för mycket men får trots detta hyfsade betyg. Häxgänget är nybildat och bestående vänskapsrelationer grundläggs. Fyller 18 och får gå på Bykrogen
.

För 15 år sedan, 1993 bor jag i Tärendö och går i sjuan-åttan på Centralskolan. Lär känna Josefine
riktigt bra. Vår klass svetsas samman genom lägerskola till Tarfala och ett väl genomfört julspex som jag och Josy skriver hälften av manuset till. Är riktigt duktig i skolan, förutom i matte. Mina stora idoler är Blur och jag täcker väggarna med affischer på Damon Albarn.

Damon var min första idol och jag tycker fortfarande han är skitsnygg.


För 20 år sedan, 1988 är jag åtta år och går i skola på Storbyns skola i Tärendö som numera är nedlagd. Min bästis heter Nina och vi brukar turvisas att cykla till varann, tre kilometer enkel väg. Leker häst, åker pulka i brandstationsbacken, leker i skogen bakom huset i timmar och låtsas att jag är Ronja Rövardotter. Är ute kollossalt mycket, allt mellan två och fem timmar om dagen eller mer är helt normalt.

Storbyns skola. Foto: Stefan Nylén

För 25 år sedan, 1983 är jag tre år, bor i vårt gula hus i Tärendö och min mamma är hemma med mig på dagarna. Vi brukar gå till Tärendö Turism på torsdagarna och äta lunch, mamma äter ärtsoppa och jag plättar. Vår hund Narri flyttar till farmor och farfar eftersom pappa blir allergisk. Jag får mina första skidor och lär mig åka runt, runt huset.

Inga kommentarer: