fredag 21 mars 2008

Den som väntar på något gott...

Lyckades avstå från både mazarinkaka och godis idag. Känner mig hur duktig och karaktärstark som helst.
Men i morgon ska jag köpa ett stort påskägg fyllt till bredden med mitt favoritlösgodis, som jag sedan ska trycka i mig på lördag när jag har gottedag.

Konceptet med att äta nyttigt sex dagar i veckan och sedan ha en dag när jag får bryta mot alla regler fungerade riktigt bra sist jag gick ner i vikt, så jag kör på det igen. Och när jag säger äta nyttigt menar jag inte att jag följer någon diet eller GI eller räknar kalorier, utan jag undviker helt enkelt onyttigt socker och fett och promenerar ett par gånger i veckan (ska utvidgas till fler när jag kommit i gång men jag vill inte gå ut för hårt).

Min filosofi är att göra små förändringar, några åt gången, i stället för att lägga om hela livet över en natt. Detta för att jag känner mig själv och mina svagheter. Att ändra på mycket ger resultat snabbt, men jag lägger lättare av då. Förändringarna ska ju också helst vara av den arten att jag kan fortsätta leva med dem livet ut och då får de inte vara drastiska.

Jag är ingen näringsfysiolog, men jag tror på Paolo Robertos filosofi, det handlar om överskott och underskott av energi. Man måste göra av med mer än vad man tar in, då går man ner i vikt. Det är inte konstigare än så.

Inga kommentarer: