onsdag 21 maj 2008

Fildelningsabbonemang?

STIM:s förslag till hur man ska komma åt illegal fildelning är att införa fildelningsabbonemang. Det kommer att vara som ett bredbandsabbonemang men dyrare. En del av pengarna ska gå till STIM.
Jag har ett par funderingar kring detta:

a) Hur mycket dyrare? En tia? Femtio kronor? Hundra? Det har nog stor betydelse för hur många som kommer att ansluta sig. Upplevs det som en kraftig fördyring av bredbandsräkningen tror jag inte så många kommer att nappa på erbjudandet, även om det blir mycket billigare än att köpa musiken på exempelvis iTunes.

b) Frågan om hur pengarna ska fördelas mellan artister föreslås bli en programvara som läser av vad som spelas i datorns mediaspelare. Ungefär som om mediaspelaren var en radiokanal, alltså.
Problemet med detta är att även skivor som man köpt och sedan lagt in på datorn kommer att räknas med. Inte för att jag missunnar artisterna deras pengar, men är det rätt och riktigt att de ska ha betalt två gånger?
Jag hoppas också att det inte blir några tekniska problem när man spelar musik i mediaspelaren som inte är utgiven.
För övrigt så är inte en mediaspelare en radiokanal. Den är att jämföra med en CD-spelare. Alltså ska artisterna ha betalt en (1) gång om jag spelar deras låt, inte varje gång. Kommer det att funka så? En artist får ju inte mer betalt om jag spelar sönder deras CD-skiva än om den står ospelad i bokhyllan i flera år?
Och hur funkar det om jag laddar ner musiken och bränner ut den på en CD eller för över den till en Mp3-spelare direkt, och aldrig spelar den i min mediaspelare? Hur ska artisten då få några pengar?

Detta förslag verkar kort sagt ganska ogenomtänkt, och jag hoppas de kommer på en bra lösning. Det enda positiva med förslaget är att man löser frågan kring hur mycket pengar det enskilda artisten ska få, samt att det här gynnar artisterna i första hand och inte skivbolagen.

Stim vill ha fildelningstest i höst

Inga kommentarer: