onsdag 28 maj 2008

Jag mår illa

Det är så svårt att läsa om barn som far illa. Aftonbladet har tagit ett bra initiativ med sin artikelserie om barn som skadas av sina närstående, men när jag läser om Gabriella som nästan blev ihjälslagen av sin mammas pojkvän sjunker tron på mänskligheten en bra bit.
Hur man kan göra så mot ett barn, även om det inte är ens eget, övergår mitt förstånd. Vilken press är man utsatt för? Vad pågår inne i en sådan människa? Är det en människa som du och jag som är driven för långt eller är det bara vissa människor som kan göra så här?

Själv har jag också brutit ihop av trötthet, varit uppgiven, arg, ledsen. Men jag har inte känt ilska mot mitt barn, utan jag har suttit med henne i famnen och gråtit och berättat åt henne hur ledsen jag är för att jag är så trött.
Har jag känt ilska och vanmakt över min situation har jag klagat min nöd åt maken.

Betyder detta att jag inte är en person som skulle kunna göra mitt barn illa eller betyder det att jag har haft de nödvändiga ventilerna som behövs? Självklart känns det som om jag aldrig skulle kunna bära hand mot mitt barn, men kan man vara säker?

2 kommentarer:

jyttelisa sa...

Jeg var altid sikker på at jeg ikke lod min træthed gå ud over dig da du havde kolik. Jeg var mange gange yderst træt og langt ude , men jeg ville ALDRIG gå så langt som at lade det gå ud over dig.. Jeg tror det handler om at man selv har fået varme og kærlighed som barn, om man kan klare en presset situation. Så tror jeg også det handler meget om at børn lever i blandede forhold og at papfædre/mødre kan have meget svært ved at forholde sig til sine papbørn.Ofte er de jo selv fra skilsmissefamiljer, og har måske et traume med fra den tid.Men kære Anne, så langt ud kommer du aldrig så at du ville lægge hånd på Emma. Fortsæt du bare med at have hende i favnen og græd, for hun forstår mere end du tror. Hun oplever jo trods alt så megen positiv omsorg fra både dig og Ronnie ,så det er helt naturligt også at kunne vise når man er ked af det - på en kærlig måde. Og så ved du i øvrigt at du altid kan ringe til os og få talt igennem om hvad du har på hjertet. Vi vil altid være der for dig og din lille familie og vi vil gøre alt hvad vi kan herfra for at støtte op om jer alle tre.

Knus fra din moder Jytte

Fredrik sa...

Jag läste själv om det nyligen och det får mig att må så dåligt. Skrev om det själv igår i bloggen och till råga på allt hade jag samtidigt läst om Navids tysthetsmeditation. Det blev lite för mycket på en och samma gång.