söndag 18 maj 2008

TV-intervju med Elisabeth Fritzl

Det ryktas att den österrikiska TV-kanalen ORF ska intervjua Elisabeth Fritzl och sända den på bästa sändningstid om en dryg vecka. Det ska gå till på ungefär samma sätt som när Natascha Kampusch blev intervjuad, eventuellt till och med av samma reporter.
Intresset för en sådan intervju är förstås enormt. Ja, jag kommer nog också att titta när den sänds i Sverige. Men jag funderar över hur hela den här mediecirkusen påverkar familjen.

Hittills har man lyckats förhindra att bilder på familjen läcker ut. Det är en kamp. Paparazzi-fotograferna gräver ner sig utanför sjukhuset för att få den första bilden, som tidningar är villiga att betala flera miljoner för. Men vilka skulle konsekvenserna bli för familjen om allmänheten visste hur de såg ut? De skulle aldrig kunna leva ett liv i ostörd anonymitet. Ett normalt liv är tillräckligt svårt för dem att uppnå även om ingen vet att de är dem de är. Det rapporterades i början att de skulle kunna få nya identiteter och leva på annan ort.

Barnen ska inte vara med i intervjun, men om mamman visas i TV räcker det för att familjen har mist alla chanser till anonymitet. Jag tänker på den yngste pojken som snart är i skolåldern. Barn är grymma, vilka glåpord ska inte han få stå ut med? Även de vuxna barnen skulle få stå ut med att bli tittade på resten av sina liv.
Jag hoppas mamman blir filmad på ett sätt så att det inte syns hur hon ser ut, att hennes röst förvrängs.

Jag kan förstå att familjen hoppas att intervjun ska få pressen att minska. Frågan är om den kommer att göra det. Man får hoppas.

Det enda positiva jag kan se skulle komma ur intervjun för familjen är att de skulle få in tillräckligt med pengar för att trygga sin framtid ekonomiskt. Vilket i och för sig är ett skäl så gott som något. Jag tror de kommer att behöva pengarna.

Elisabeth Fritzl talar ut i teve
Paparazzi stormade källarfamiljens hem
Nu ska Elisabeth tala ut i tv
Sjukhuset försökte sälja bilder på familjen
Elisabeth Fritzl i teve-intervju
Paparazzis jagar Fritzls familj

Inga kommentarer: